בין אם אתם אנשי מקצוע בתחום בניית אתרים ובין אם אתם מתעניינים בבניית אתר לעסק שלכם, אנחנו די בטוחים ששמעתם לא פעם את המילה אפיון אתר.
אפיון האתר הוא אחד השלבים החשובים ביותר בבניית אתר, אם לא החשוב ביותר.
לא משנה מה התקציב שלכם ומה המטרה, וודאו שאת שלב האפיון אתם מבצעים בצורה טובה ויסודית בליווי של המומחים בתחום-
אפיון אתר נכון יביא אתכם למטרה באופן מדויק יותר, ויחסוך לכם המון כסף.
איך מתחילים?
אפיון אתר הוא השלב בו אנחנו בעצם יוצרים את מפת הדרכים הנכונה ביותר עבורך ועבור העסק וממנה גוזרים את תבנית האתר, הפונקציות שהאתר ימלא וכן את העיצוב שבו- החל מהפרטים הקטנים ועד לתמונה הגדולה.
בפרק זה נפרט על כל המרכיבים המשמעותיים עבור האפיון הטוב ביותר לאתר שלך:
שנתחיל?
הגדרת הצרכים והדרישות
תהליך אפיון אתר די דומה לניווט WAZE – לפני הכל, אנחנו צריכים להבין שני דברים מרכזיים:
- איפה אנחנו נמצאים כרגע
- לאיפה נרצה להגיע
בעידן הדיגטלי בו אנו חיים, כל עסק צריך אתר אינטרנט ובכך אין ספק.
אבל, בתהליך אפיון נכון המטרה צריכות להיות מעבר ל מ'שיהיה לי אתר אינטרנט'.
בשלב זה נשאף להכין מסמך מדויק שדומה באופיו למסמך אסטרטגיה עסקית ומנתח בצורה עמוקה את המקום בו העסק שלך נמצא כרגע.
כדי להבין איפה העסק שלך עומד, כדאי לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
- מהו מחזור ההכנסות והרווחים בעסק?
- מהו המוצר/ השירות הרווחי ביותר?
- מהו המוצר/ השירות הנמכר ביותר?
- כמה אנחנו נגישים לקהל היעד שלנו?
- איך מגיעים אלינו רוב הלקוחות?
- מה המשאבים הקיימים להתפתחות העסק?
לאחר שהגדרנו את המיקום הנוכחי שלנו, נתחיל להבין לאן אנחנו רוצים להגיע.
הכנסות ורווחים הם בהחלט המטרה המרכזית, אבל כדי להבין את המטרה של האתר וכדי לבנות אותו מהבסיס כך שהוא ישרת את המטרות שלך בצורה אידיאלית- נצטרך להבין קצת יותר איפה תרצה להיות בעוד כמה חודשים/שנים.
כדי להגדיר את המטרות שלך בצורה ברורה, כדאי לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
- כמה אני רוצה להרוויח בעוד שנה?
- מהו הערוץ השיווקי המרכזי שארצה להתמקד בו?
- מהו המוצר/ השירות העיקרי שארצה למכור?
- מה יהיה התפקיד של האתר בעסק המצליח שלי?
מעולה. הגדרנו את המטרות, אבל…. מי אנחנו בלי הלקוחות שלנו? כדי להבין ולדייק טוב יותר את נראות האתר, הפונקציונליות שלו ואפילו את המטרה שלו- נצטרך להכיר טוב יותר את הלקוחות שלנו.
הגדרת קהל היעד
אתר טוב הוא אתר שמותאם לקהל היעד של העסק בצורה מושלמת.
כדי לבנות את האתר המושלם לעסק שלך, נצטרך להכין לו יסודות חזקים שמותאמים מראש ללקוחות הפוטנציאלים שלכבודם הקמנו את האתר.
איך נכיר את הלקוחות שלנו טוב יותר?
כדאי לך לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
- מי קונה מהעסק שלי כרגע?
- מה מאפיין את קהל היעד שלי (גיל, מעמד כלכלי, תחביבים, מגדר וכו')?
- איפה הקהל שלי נמצא (במרחב הפיזי וגם במרחב הדיגיטלי)?
- איך מתנהג הקהל שלי (האם הוא פזיז או שקול? רהוט או קליל?) ?
- מה הדבר שהכי קשה ללקוחות שלי?
- איפה ואיך העסק שלי פוגש את הצורך של הלקוח בצורה המושלמת?
עכשיו שאנחנו מכירים קצת יותר את הלקוחות שלנו, נוכל לדייק מעט את המטרות שלנו מהשלב הקודם ולהתחיל לדמיין איך האתר יראה….. מוכנים?
מיתוג האתר
בעולם הדיגיטלי הפן הוויזואלי הוא הדבר החשוב ביותר.
מהרגע שהלקוח נכנס לאתר שלך, הוא מחליט בשניות בודדות-
האם האתר מתאים לצרכים שלו או לא, האם האתר אמין או לא,
האם הוא מעוניין להמשיך ולקרוא את מה שיש לך להגיד או…לא.
את הרושם הראשוני והמשמעותי ביותר, אנחנו משקללים באופן כמעט ולא מודע על סמך המידע הויזואלי שהעין שלנו הספיקה לקלוט.
לכן, כשאנחנו מגיעים לעיצוב אתר חשוב ביותר שהעיצוב הויזואלי ידבר באופן מדויק את האופי של העסק ואת מה שאנחנו רוצים לשדר.
איך יוצרים זהות לאתר?
מיתוג האתר הוא בעצם מכלול האלמנטים אשר מגדירים את העסק שלכם מבחינה עיצובית.
כדי להבין איך האתר שלנו צריך להראות, נדמיין לעצמנו לרגע שהוא בן אדם, ונשאל את השאלות הבאות-
אם העסק שלי היה בן אדם, איך הוא היה….
- נראה?
- מתנהג?
- מדבר?
- מה היה הגיל שלו?
- האם הוא היה גבר או אישה (או בכלל ילד או ילדה?)?
התדמית האנושית של העסק שלכם תעזור לכם לדייק את המראה שלו ולהמיר אותו לבחירה נכונה של פונט, פלטת צבעים, לוגו, ועוד.
* טיפ חשוב–
לקראת בניית אתר מומלץ ליצור לוח השראה עם אתרים ועיצובים של עסקים אחרים שאהבתם. מלבד הצבעים ונראות האתר, חשוב שנגדיר מראש את הפונקציות שימוקמו באתר ואת סדר הפעולות הנכון ביותר באתר שלנו.
מפת אתר
מה יראו הלקוחות שלנו מיד כשהם נכנסים?
מה המוצר שהכי נרצה לקדם ואיפה הוא יוצג?
ובעיקר- איך נעזור ללקוחות שלנו לבצע את הפעולה שלשמה הקמנו את האתר?
מפת האתר היא בעצם השלד, התכנון ההתחלתי שאליו ניצוק את התוכן והעיצוב.
בשלב זה אנחנו נתייחס בעצם להגדרת המטרות שלנו ולאופי של קהל היעד שלנו ונרצה לשקלל את כל הנתונים לכדי תכנון מושלם שמצד אחד- יקדם את המטרות שלנו ומצד שני יתאים לאופי של הלקוחות שלנו.
בדרך כלל, אנו בונים את מפת האתר לפי תשתית WIREFRAME שהיא בעצם שרטוט האתר ברמה הראשונית.
זה נראה ממש ככה-
מילת המפתח בשלב זה היא- הנגשה.
לא משנה מה המטרה של האתר (למכור מוצר, להנגיש מידע מקצועי, יצירת קשר וכו') אנחנו נרצה לקטלג את התכנים באתר בצורה נכונה ולהנגיש אותם ללקוח הפונטציאלי.
באמצעות קביעה נכונה של היררכיית העמודים ואפשרויות ניווט בין העמודים באתר, וכן מיקום של כפתורים וקישורים בדף הבית, אנחנו בעצם מוודאים שהלקוחות שנמצאים באתר שלנו לא הולכים לאיבוד-
אנחנו מתווים עבור הלקוחות דרך ברורה מאוד, שבסופה- המטרה שלשמה התכנסנו.
עיצוב חווית משתמש
בעולם הדיגיטלי הדבר החשוב ביותר הוא יצירת קשר נעים ונכון עם הלקוח- דרך האתר.
אם הלקוח לא נהנה באתר שלכם, אם הוא לא מוצא את עצמו ולא מרגיש שהחוויה באתר מתאימה לצרכים שלו, הוא פשוט יעזוב.
השלב האחרון באפיון האתר מאגד למעשה יחד את כל השלבים שדיברנו עליהם למעלה ומהווה את השורה התחתונה-
איך האתר יראה.
איך הוא יתנהג?
כמה קליקים נצטרך ללחוץ לפני שהגענו לעיקר?
האם הוא יכיל המון טקסט או מעט?
האם יהיו בו תמונות אמיתיות או איורים?
האם תהיה תזוזה ואפקטים מיוחדים באתר או שנעדיף עיצוב סטטי?
היכן העיצוב יהיה נקי ולהיכן נרצה למשוך את העין של הלקוח?
כל אלה ועוד, יתוו לנו את הדרך הנכונה ויעזרו לנו לבנות אתר שבאמת עונה על הצרכים שלכם בצורה מלאה.
איך לעשות את זה נכון
- השקיעו מחשבה – באפיון האתר ותכנונו. נסו להבין מה המוצר הסופי הרצוי.
- הגיעו עם רעיון – נסו להגיע עם רעיון ביד, אפילו משהו ראשוני שניתן לפתח.
- התייעצו עם חברים או קולגות – עצות מאנשים שמכירים אתכם יכולות לסייע רבות בתהליך התכנון.
- השארו עם ראש פתוח – אמנם מומלץ להסגר על רעיון אחד, אך לא להנעל עליו. רעיון טוב הוא רעיון גמיש.
- הגיעו עם שאלות – חשוב לשאול כדי להבין. מומלץ אף לחשוב על שאלות מראש, על מנת להרחיב את הידע וההבנה העתידית לגבי המשך התהליך.
למה כדאי לשים לב
- רעיון ממוקד – מומלץ להגיע עם רעיון אחד מגובש, ולא מספר רעיונות. זאת על מנת להיות ממוקדים בתהליך.
- קשר רציף – מומלצת מעורבות רבה מצידכם בתהליך האפיון והתכנון. זמינות ומוכנות לפידבקים מומלצים להמשך התהליך.
- סבלנות – שלב התכנון הוא מהחשובים בתהליך בניית האתר. חשוב לסיים כל צעד בו לפני שמתחילים את הבא.
- סמכו על המומחים – הקו שלכם הוא המנחה העיקרי, אך מומלץ גם להקשיב לעצות המומחים שלנו ולשקולן בכובד ראש.